Isnin, 19 April 2010

Baca.



Saban hari aku membaca.

Kadang- kadang aku menguliti helaian demi helaian pada setiap petang sambil memerhatikan matahari senja, begitu juga aku meneliti baris demi baris tatkala rembulan bercahaya. Paling banyak tentunya aku membaca tulisan statik di hadapan komputer.

Akhirnya, aku berfikir apa yang aku cari dari membaca?

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ 
ٱقۡرَأۡ بِٱسۡمِ رَبِّكَ ٱلَّذِى خَلَقَ (١) خَلَقَ ٱلۡإِنسَـٰنَ مِنۡ عَلَقٍ (٢) ٱقۡرَأۡ وَرَبُّكَ ٱلۡأَكۡرَمُ (٣) ٱلَّذِى عَلَّمَ بِٱلۡقَلَمِ (٤) عَلَّمَ ٱلۡإِنسَـٰنَ مَا لَمۡ يَعۡلَمۡ (٥
Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), Dia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah; Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan; Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.  (Al 'Alaq: 1-5)

Tiada ulasan: